skip to Main Content
Tutorial: Zo Krijg Je Meer Views Op YouTube!

Tutorial: Zo krijg je meer views op YouTube!

Waarom beginnen met Youtube SEO?

Wist u dat marketing video’s bewezen het meest effectieve marketing instrument is? Dit komt omdat beeld beter blijft hangen dan een tekst of een uitleg. Daarbij is het helemaal niet zo moeilijk om meer views te krijgen op Youtube. In deze blog gaan wij u precies uitleggen hoe ook u veel views op YouTube kunt generen om uw marketing doeleinden te behalen. Maar eerst gaan wij u uitleggen wat de voordelen zijn van YouTube. Na Google is YouTube de grootste search engine van de wereld. Daarbij is het ook nog eens makkelijker om hoog in YouTube te ranken, dit komt omdat er minder concurrentie is bij het gebruiken van zoekwoorden met veel volume. Nog een leuk voordeel van YouTube is dat YouTube video’s vaak ook nog eens hoog in Google komen te staan. Hierdoor kunt u ook nog eens meer views en publiciteit krijgen. Youtube SEO is dus een belangrijke onderdeel van je contentstrategie. Niet alleen om de views en kliks op Youtube. Maar ook voor de autoriteit van je website en bedrijf.

Bij het maken van een YouTube video is de thumbnail een van de belangrijkste elementen bij het genereren van views

Eén van de belangrijkste elementen van YouTube SEO is de thumbnail. De thumbnail is de afbeelding van de YouTube video wat mensen te zien krijgen bij hun zoekresultaten. De thumbnail moet de potentiële kijkers lokken, opvallen en iets over de video vertellen. Tegenwoordig is het helemaal niet zo moeilijk om een mooie YouTube thumbnail te maken. Het programma Canva heeft een speciale functie om YouTube miniaturen of thumbnails te maken. U kunt bijvoorbeeld een screenshot maken van de meest opvallende gebeurtenis in uw video en deze in Canva bewerken met opvallende pijlen en andere opvallende objecten om de kijker te lokken.

Hoe hebben wij onze YouTube SEO thumbnail gemaakt?

Onze YouTube video gaat over een compilatie van politie arrestaties, achtervolgingen en andere gebeurtenissen. Zoals u hieronder kunt zien hebben wij als YouTube SEO thumbnail een politieauto die over de kop is gegaan bij een crash. Deze thumbnail speelt zich echter niet af in de video. Maar de SEO thumbnail triggert wel mensen om op de video te klikken en dat is in ons geval de bedoeling. Waar je natuurlijk wel voor moet zorgen bij dit soort SEO marketing technieken is dat de thumbnail wel enigszins relevant is aan de YouTube video. Als dit niet het geval is, kunt u het risico lopen dat kijkers de video gelijk wegklikken en dit is uitermate slecht voor uw YouTube SEO. Dit komt omdat YouTube veel waarde hecht aan kijkers die uw video blijven kijken en YouTube op basis van deze gegevens uw video hoger of lager rankt. Kijktijd is dus erg belangrijk. Hoe langer uw doelgroep uw video’s bekijkt, hoe hoger YouTube uw video’s rankt. Daarom is het ook handig om video’s te maken die langer zijn dan 10 minuten. Maar dan moet u natuurlijk wel zorgen dat uw doelgroep niet snel weg klikt.

YouTube SEO thumbnail

Na de thumbnail zijn YouTube keywords het belangrijkst voor uw YouTube SEO

Met alleen een YouTube thumbnail krijgt u niet veel views, daarom is het handig om ook een onderzoek te doen naar YouTube SEO keywords. Keywords zijn met andere woorden zoektermen waar mensen op zoeken. Het is niet altijd even makkelijk om een zoekwoord met veel volume te bedenken, maar er zijn gelukkig wel veel tools die u kunnen helpen. Verder in deze blog gaan we hier dieper op in. Maar eerst is het belangrijk voor u om te weten dat u dus een goede titel met zoekwoorden moet gebruiken in uw video. Want als u een titel gebruikt waar niemand op zoekt, is de kans groot dat u ook weinig views krijgt. Daarbij kunt u met YouTube meer zoekwoorden dan alleen de titel gebruiken. YouTube heeft namelijk de functie tags. Een tag staat voor een zoekwoord waar zoekende mensen uw video op kunnen vinden. Deze tags zijn ook van essentieel belang bij het publiceren van uw video.

Ook de omschrijving van uw YouTube SEO video is belangrijk

Voor de YouTube search engine is het belangrijk dat u een beschrijving van de video schrijft van minimaal 150 woorden. Op deze manier kunt u uw video volledig optimaliseren voor YouTube. Een andere belangrijke factor van de YouTube beschrijving is het gebruiken van zoekwoorden of terwijl tags. Probeer in uw beschrijving zoveel mogelijk zoekwoorden terug te laten komen. Ook houdt YouTube er rekening mee op welke volgorde de zoekwoorden staan. Daarom is het handig om de belangrijkste zoekwoorden als eerste woorden in uw beschrijving te zetten. Op deze manier ziet YouTube dat die zoekwoorden meer waarde hebben dan andere zoekwoorden.

Uw YouTube SEO video verder optimaliseren

Sinds 2019 heeft YouTube meer functies gekregen ook deze nieuwe functies tellen mee met de SEO waarde van uw video. Neem bijvoorbeeld de YouTube cards en end screens. Deze functie geeft u de mogelijkheid om linkjes toe te voegen in uw video. Maak hier dus gebruik van! Ook kunt u andere dingen doen om uw SEO waarde te verhogen. Maak bijvoorbeeld een playlist van uw video’s. Ook dit telt weer mee voor de YouTube SEO. Sinds 2019 houdt YouTube ook rekening met social media posts waar uw YouTube linkje in zit. Hoe meer linkjes die naar uw video verwijzen, hoe beter. Dus om de optimale resultaten te halen voor uw video’s deel je ze op social media!

YouTube SEO zoekwoorden onderzoek

Zoals al eerder benoemd in deze blog zijn YouTube zoekwoorden een erg belangrijk element of uw video een succes gaat worden of niet. Daarom vertellen wij u vandaag hoe u het beste een YouTube zoekwoorden onderzoek kunt doen. Er is namelijk een tool voor het onderzoeken van YouTube zoekwoorden en andere YouTube SEO mogelijkheden. De tool heet Vid IQ. Vid IQ is een Google Chrome extensie wat betekent dat u het gewoon in uw Google Chrome browser kunt downloaden. Hier heeft u een link naar Vid IQ. Wij vertellen u straks meer over hoe u deze tool het beste kunt gebruiken.

Begin uw zoekwoorden onderzoek met Vid IQ

Als u eenmaal Vid IQ heeft gedownload en een account hebt aangemaakt, kunt u beginnen met uw zoekwoord onderzoek. Om te beginnen kunt u een aan uw video relevant zoekwoord opzoeken op YouTube en kijken hoeveel volume uw zoekwoord heeft. Om te kijken hoeveel volume uw zoekwoord heeft, zoekt u dus uw zoekwoord op en drukt u op de Vid IQ knop bij de extensies in uw Google Chrome browser. Zoals u op de afbeelding kunt zien hebben wij het zoekwoord wegmisbruikers 2019 gebruikt. Aan de rechterkant van het scherm kunt u onder het vakje keyword score zien hoeveel volume uw keyword genereert. In ons geval is dat dus 53 van de 100 dat betekent dat het een zoekwoord is met  veel volume. Daaronder kan u zien hoeveel concurrentie u heeft bij het zoekwoord. Zoals u op onze afbeelding kunt zien is de concurrentie 33 van de 100. Dit betekend dat er niet veel concurrentie op het zoekwoord is en dat u waarschijnlijk hoog kunt ranken.

Youtube SEO zoekwoorden onderzoek

Een andere tip voor betere YouTube SEO video’s

Zoals u kunt zien, heeft onze video de naam beste van de meldkamer wegmisbruikers 2019. Echter heeft onze video helemaal niets met wegmisbruikers te maken maar toch is het like dislike ratio op onze video meer dan 93% likes. Dit komt omdat wij met het zoekwoord wegmisbruikers 2019 de juiste doelgroep voor onze video hebben getarget. Wij hebben dus een doelgroep getarget die wel degelijk interesse heeft in dit soort video’s. Maar waarom hebben wij dit gedaan als onze video niet over wegmisbruikers gaat? Omdat het zoekwoord meldkamer of de meldkamer minder volume heeft dan wegmisbruikers 2019. Hebben wij geprobeerd meer mensen met onze video te bereiken door wegmisbruikers 2019 in onze titel beschrijving en tags te gebruiken. En dit bleek later dus heel goed te werken de video bereikt veel meer mensen binnen 3 weken heeft de video al meer dan 9.000 views.

Youtube SEO keywords

Bekijk hoe uw YouTube SEO zoekwoorden ranken met Vid IQ

Ook kunt u met Vid IQ kijken hoe uw zoekwoorden ranken. Als u naar video bewerken gaat en dan naar de tags sectie (de zoekwoorden sectie) kunt door het blauwe nummertje zien hoe hoog uw zoekwoord op de pagina rankt. Dus als u het nummertje 1 krijgt achter uw zoekwoord betekent dit dat uw video op de eerste plek komt als iemand het zoekwoord opzoekt. Daarbij kunt u ook nog eens bekijken of uw zoekwoorden werken of juist niet werken. Als uw zoekwoorden grijs blijven betekent dit dat ze helemaal niet ranken door of teveel concurrentie of omdat niemand er op zoekt. Dit zijn dus geen goede YouTube SEO zoekwoorden. U kunt deze zoekwoorden dus beter verwijderen of aanpassen.

YouTube SEO keyword ranking

Aanbevolen YouTube SEO zoekwoorden

Ook kunt u met Vid IQ als u naar de videobewerkings sectie gaat kijken naar aanbevolen zoekwoorden. Deze zoekwoorden die Vid IQ aanbeveelt kunt u over het algemeen gebruiken om meer volume op uw YouTube SEO video te genereren. Zoals u kunt zien op de foto hieronder hebben wij alle aanbevolen zoekwoorden al toegevoegd aan onze YouTube video. Wij raden u aan om dit ook te doen!

Bekijk alle zoekwoorden van andere YouTube SEO video’s

Ook heeft Vid IQ een andere functie: u kunt namelijk van elke YouTube video de zoekwoorden bekijken. Maar hoe werkt dat? Wat u moet doen, u zoekt een video op waarvan u wilt weten welke zoekwoorden deze video bevat. Daarna klikt u op de video. Als u op de video heeft geklikt, dan moet u bij de Vid IQ sectie kijken en een stukje naar beneden scrollen. Als u dat eenmaal heeft gedaan, kunt u alle zoekwoorden van de video bekijken. Ook hierbij kunt u zien hoe hoog de video’s ranken door te kijken naar het blauwe nummertje. Als u denkt dat u kan ranken op de zoekwoorden van een andere video kunt u deze zoekwoorden gebruiken om uw video te promoten.

Optimaliseer de laatste kleine dingetjes aan uw SEO YouTube video

Om te kijken of u echt alle YouTube SEO tactieken heeft toegepast, kunt u nogmaals naar de videobewerkingssectie gaan. Als u eenmaal bij de videobewerkingssectie bent, scrollt u een stukje naar beneden en kijkt u weer naar het Vid IQ gedeelte. Daarna klikt u de checklist aan. Hier staan een aantal opties die u moet voldoen om uw video optimaal te optimaliseren om uw SEO waarde te verhogen. Als u dat eenmaal heeft afgerond, kunt u ook nog linkjes in uw video’s plaatsen. Ook deze linkjes geven uw YouTube SEO video’s weer extra waarde. Dit staat helaas niet in Vid IQ, maar dit raden wij u wel aan om te doen. Wij hopen dat deze blog u heeft geholpen met het krijgen van meer views op YouTube, en wensen u natuurlijk veel succes met het generen van heel veel views.

Back To Top